dilluns, d’abril 11, 2022
Ramon Majó Lluch
Ramon Majó Lluch
(Manresa, 1940), excompany d’activitat política i social, de muntanya, de rondes
i d’alguna altra planeta més, acaba de publicar una autobiografia titulada El
meu lloc al món, en què recull el seu anar i venir de tota una vida. M’he
afanyat a llegir-lo, abandonant altres lectures en marxa, perquè entenc que són
memòries que formen part d’una de col·lectiva, la dels qui van constituir la
generació que, al llarg de la segona part dels seixanta i primera dels setanta,
contribuí a esbotzar els estrets límits del que aleshores era una ciutat grisa
i reclosa i a posar els fonaments de noves maneres de pensar, de fer i de viure,
des del punt de vista cultural, polític i social. En un altre apunt d’aquest
blog he deixat constància del meu homenatge als components d’aquesta generació
amb els quals vaig compartir dolceses i aspreses d’uns anys decisius, ni que
fos sempre dues passes rere d’ells.
És un llibre dens,
i no ho dic per la llargada (500 pàgines!). Ens hi detalla, fins on li arriba
el record (que és sempre una reconstrucció), des del seu origen familiar,
l’escola i les primeres perrotades pels carrers, que deien llavors les
mares, fins a les coses ja més ‘serioses’, com ara la creació d’Art Viu, grup
bàsic en la dinamització i els canvis culturals, no tan sols de la ciutat, sinó
també de la comarca, la fundació del PSUC que ja va tenir continuïtat en el
temps, la participació en els primers ajuntaments democràtics, i les seves
múltiples implicacions, d’ell, del Ramon, en lluites reivindicatives de tota
mena, subsumides sempre en el camí orientat per l’estel polar del materialisme
històric, la lluita de classes i la, a llarg termini, revolució del proletariat
que eliminaria totes les contradiccions, o, pel cap baix, les de l’explotació,
les de l’home-llop-per-a-l’home. Siguem benvolents amb els mots,
tinguem en compte que, quan s’elaborà la teoria, el món era molt més masclista
que ara, si això és possible.
És un llibre ben
escrit, en un català viu, no gens encarcarat, que es nota eixit de la mà d’algú
que no ho fa pas per primera vegada, sinó que hi està avesat, que en sap. Ja es
veu, per qui no conegui l’autor (segur, però, que qui el llegeixi serà perquè
el coneix), que es tracta d’algú intel·ligent, llegit, discutit, vull dir, que
ha participat en innumerables discussions, cultivat, i, per damunt de tot,
sincer fins al caigui qui caigui, mai més ben dit.
Tots tenim moltes
facetes. En el llibre, s’hi troba el Ramon persona, proper, que es lliga (el
gran símbol de la corda d’encordar-se) als altres per al que calgui, que
s’enjoia amb els fills i es re-troba a si mateix en la família, la tradicional,
la tan fàcilment segonejada avui per alguns sectors (però, no ho havíem fet
també nosaltres?), el qui té sempre les portes de casa obertes, perquè ja se
sap que no se sap si hi ha cases d’algú (ja se’m perdonarà, sóc fill d’aquell
temps, em vaig quedar clavat als Sisa, Dylan, Pink Floyd i la resta de la patuleia).
I després hi ha el
Ramon, diguem-ne, de nucli dur, el que es referma un cop i un altre en
els vells convenciments, les inalterables certeses. Religiosos ensums, com diu?
Una de les coses que fan molt feixuc el llibre és justament aquesta insistència
a anar repetint ara i adés, ni que sigui sovint ficat amb calçador, el mateix
discurs, amb distintes variants però idèntic fons, com cops de martell o
mítings, fins al punt que el lector (bé, jo) dubte si s’ha topat amb algun
manifest o algun seminari que s’hi ha inclòs per error. A mi, m’ha fet la
mateixa impressió que quan, fa incomptables anys, vaig llegir Marvin Harris i
les seves vaques, pigs i companyia: molta proteïna, oi? Doncs això, molt
materialisme històric, oi? Potser un pèl massa del vell mecanicisme (dialèctic,
esclar) d’allò infra que dóna lloc a allò súper, etcètera, etcètera, teoria,
d’altra banda que, abandonada o no, és segurament prou coneguda dels qui el
llegeixin. Massa espessor; un nombre menor de les pàgines que s’hi dediquen
alleugeraria el llibre i el faria, al meu parer, més llegible.
Ara, el que no m’ha
agradat és que es caigui puntualment en la desqualificació personal a l’hora de
criticar les conviccions discrepants de les pròpies. Pensar, o, en tot cas,
dir, que qui no coincideix amb la meva manera de veure quina és la finalitat i
la via per aconseguir-la, és un caragirat, traïdor, feble, si no corrupte, i
fins un col·laboracionista, home, és d’una agressivitat que qui ha compartit
lluites i moments extremament difícils amb aquests altres, em penso, no
s’hauria de permetre. Ja deixa, a bastament, explicades les seves raons. Els desqualificatius
ad hominem, si no insults, deixem-los per al militant fonamentalista que
no les té, aquestes raons.
M’ha desagradat,
sobretot, l’al·lusió gratuïta (calia?, què afegeix al que ja ha deixat més clar
que els àngels en pàgines i pàgines?) al moviment de la Marea Pensionista i les
seves concentracions, moviment digne en ell mateix pel que implica de
mobilització dels qui, per edat, ja no compten per al Sistema i que intenta ser
un ham per als que sí que encara hi són. Argumentar, com es fa, i es veu la
rebuscadíssima crítica, que, amb les bones pensions que cobren, per què fan el
que fan... Per l’amor de déu, l’autor s’ho podria aplicar a ell mateix i pensar
per què fa i/o ha fet el que ha fet tenint en compte els bons sous que ha
cobrat, i, durant anys, sense fer brot, segons que ens explica ell mateix.
L’exemple és
anecdòtic, si m’hi aturo és perquè el meu germà ja no hi és i crec que no li
hauria agradat gens el comentari i hi hauria respost.
Admiro la lluita
constant del Ramon; com ell mateix havia dit alguna vegada sobre altres
lluitadors, és com si es llegís vides de sants, en aquest cas autèntic. Però de
les dues cares del Ramon que em surten al llibre, em quedo de llarg amb la més
personal, la del company que se’t lliura del tot, la del que s’enjoia amb el
naixement i les vicissituds dels fills i dels néts, la del que comparteix
cordada, perills i futur amb els altres companys de cordada o de lluita o de
rondes, la del que jo sentí com a iniciador meu i mentor en més d’un i de dos mons,
la del que, des del darrere de les seves ulleres, t’escoltava amb atenció,
diguessis les bajanades que diguessis, i te les corregís, si ho creia
convenient.
Pel que fa al
llibre, l’autor és l’amo del que escriu i hi posa el que li sembla millor o el
que, parafrasejant-lo, li surt dels pebrots (ai, és molt de mascle, dir-ho?;
avui dia, sembla haver-hi tanta multiplicació de sexes, gèneres i identitats
que jo, ja vellard i de ment porosa, m’hi perdo una mica). Ara, un cop
publicada, l’obra passa a ser també, si no més, del lector. El Ramon ha escrit
el que ha volgut. Res a dir. És lliure. Tant com la meva interpretació. Les
meves conviccions, sense abandonar, em penso, les esquerres, han anat canviant.
Discrepo d’ell, ideològicament, en més d’un punt i de dos. Però això no detreu
res a l’admiració per una vida, militantment parlant, exemplar.