diumenge, d’agost 21, 2022

 

Turner

 

Ahir vaig anar a veure l’exposició que el MNAC oferia de Turner, amb obra cedida per la Tate londinenca, una d’aquelles institucions que millor representen com n’és de poderós el poder, fins al punt de posseir en propietat absoluta fites essencials de l’existència humana, testimonis (monuments, els anomena Gadamer) de cada moment històric humà que ens permeten, interpretant-los i, sobretot, reinterpretant-los, transcendir la brevíssima lleugeresa que som, i intuir-nos en alguna forma més sòlida, perdurable, amb el nom que cadascú li vulgui donar.

A la Xita i a mi sempre ens va agradar Turner, i en l’absència ja tan definitiva d’ella, veure de prop el que ens havia agradat quan encara bategàvem i ens mossegàvem d’amor i desamor, quan encara ens afegíem l’una a l’altre i ens acreixíem, a despit de tot i a poc a poc, aproximar-me en carn i os a Turner em semblava un deute pendent. Turner és la possibilitat d’una experiència estètica, de sentir que alguna cosa se sacseja, es remou, que un no és ben bé, després, el mateix que era abans. Res que es pugui preveure, mesurar o comptar, esclar, com ara el carnatge d’un artefacte nuclear o el del masclisme dominant.

La claror o, més ben dit, les clarors que caracteritzen les obres (l’obra?) de Turner, no és que en siguin una de les característiques principals, és que ho són tot, són el que diu. Els difuminats, el que s’entreveu o s’endevina a través d’unes clarors que en lloc de fer distintes les coses (no és la feina de la claror aportar claredat?) les desdibuixa, les fa evanescents, irreals, situant-les en la indeterminació del que és o no és, no parla, si ens parla, de la mera superficialitat de la boira del dia o el mal temps a la mar o una suposada contaminació humana encara ni detectable ni detectada (gairebé mai no té de tema l’urbs), sinó, just, del que siguem capaços d’intuir-hi. Fa propostes, ofereix punts de partida, no arriba a cap lloc pre-determinat.

Turner és romàntic, de ple, sí, i per tant les típiques forces naturals desencadenades enfront de les quals l’ésser humà és insignificant, hi són, com la immensitat dels grans cims o les profunditats abissals. Però el que Turner ens obre, és la possibilitat de desmarcar-nos del món immediat, dels seus límits, d’anar, via imaginació, sentiment i obertura, cap al que els quadres, velats, desvelen: la intuïció, sense confirmació possible, si no fóra pura materialitat, d’alguna cosa més que l’estretor del reduccionista real del nostre quotidià. Creure és crear? Que el més se sustenti o no en els nostres límits és una altra qüestió.

En les obres de Turner hi ha isolaments, però també ponts. I uns rastres d’obscuritat que pertorben, a banda de fer pensar en Van Gogh. Turner és un misto a punt d’encendre pila de fogueres si la teia hi és. Diuen, els qui hi entenen, que el pintor utilitzava elements més o menys científics o tecnològics a l’hora de treballar. Em sembla un no dir res, com si diguéssim que els quadres fan tants centímetres o que la pintura és feta d’unes tals arrels: dades útils per a algun Ikea. També es diu que va dir (ups) al final de la seva vida que ‘el sol és Déu’. Seria en extrem tímid i introvertit, el déu de què parlava. I al capdavall, el que de debò importa, no és pas el que l’autor vol dir (Mallarmé, quan algú li deia que havia entès això o allò d’algun poema, replicava: doncs, vostè ja sap més que no pas jo).

Turner és transcendentalitat, no un banal romàntic patidor. 




Comments: Publica un comentari a l'entrada

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?