diumenge, de gener 29, 2023

 

Klondike

 

De vegades, acostumats a la rutina diària de sèries i pel·lícules ara que n’hi ha tantes i en tants dispositius i la indústria, mai més ben dit, audiovisual és un núvol de Magallanes de produccions, quantitativament i inútil parlant, ens ve a trobar alguna obra que pel seu valor ètic, estètic i moral no podem si no qualificar d’esdeveniment en el sentit més heideggerià del terme: allò nou, imprevist, que altera les coses i obre els camps del subjectiu i l’objectiu. Petites gemes semi ocultes que d’una estrebada desfan l’embastat fàcil i recurrent del que surt a les pantalles en el trànsit arrossegat dels qui ho creen, per més que, crear, no seria el verb pertinent.

Klondike és una pel·lícula minimalista, feta amb una admirable escassetat de recursos gairebé, com qui diu, en un cap de setmana i amb els amics i amigues, d’una gran austeritat plàstica, narrativa i actoral, que devé, al mateix temps, en un esclat de tensió, passió, lucidesa, comprensió, denúncia, brutalitat i amor a la vida, en un batec més fort que cap horror!

Situada en un espai, reduït al mínim, de la frontera entre Rússia i Ucraïna, al començament de la guerra de secessió dels ucraïnesos russòfils, alhora que en un aquí i ara universals, hi sobreïx la derisió brutal de la irracionalitat, desplegada en massa, dels instints si no les pavoroses raonsmés bàsics i sense mediació humana que al llarg de mil·lennis les successives civilitzacions patriarcals  masclistes, virils, dominants, o la llei del més fort han materialitzat en forma de guerres, sentit de la propietat i identitats pètries alienes al borboll vital de l’ésser humà.

I a despit de tot, el film Maryna Er Gorbach, ucraïnesa, n’és la directora és un cant a la vida, sobretot quan els rastres de vida són, literalment, absents de la realitat quotidiana en què vivim. La gran escena final del part de la protagonista mentre els homes marits, germans, amics, milícies, exèrcits (la imatge fugaç d’un militar rus entre escenes)— es maten, tal qual, els uns als altres de manera tan absurda com terrible, i en què un nou ésser humà arriba a la vida (?), és d’una revelació esfereïdora: el nadó ve a la llum (?) del dia plorant.

Molt més sàvia que tot el conjunt de “savis” coneixements, tècnics, mesurables, “útils”, que imperen al món i el dominen, la bellesa demolidora de la pel·lícula la fa de visió obligada. 




Comments: Publica un comentari a l'entrada

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?