divendres, de març 01, 2024

 

Memoranda ( Kirkegaard → Gadamer → Taüll )

 

La primera vegada que vaig anar a Taüll, no hi havia res, només la gent de tota la vida, pares i avis i més amunt, i el temple, tan humil i impressionant alhora. Per tots els pobles de la vall corrien les vaques i llums esparsos feien rodals de penombra de tant en tant. Alguna fonda. Alguns cotxes. No pas nosaltres, que hi arribàrem després d’una jornada sencera de trens i autobús i les habituals motxilles de trenta quilos a l’esquena per a dues setmanes.

Diu Valery, em sembla, en algun lloc, que l’arquitectura és el que més evident fa la presència divina. Hi estic d’acord, entès, si més no en el món sublunar on som, com allò que transcendeix el temps, com a manifestació de la transcendència mateixa. No foren les majestats crístiques originals dels murs, el que em commocionà, d’altra banda absents, ni el temple en si, llavors encara en no gaire bones condicions, sinó la pedra. Recordo com si fos ara la sensació tremenda que em travessà com un corrent el cos quan vaig tocar-la tot pujant al campanar: un miler d’anys esclatat, no en la pedra mateixa, sinó en el gest i el tacte que ho despertà (actualitzà?) en l’instant de fer-ho, com si hi hagués estat latent, una mena d’instant d’aquells que algú digué: infinit i finit s'hi toquen.

El record enganya, se sap, hi deu haver, ara que en parlo, munts de sedimentació ulterior, però el nucli dur de la sensació roman, i aleshores com avui mateix, constitueix allò en què es fonamenta tota experiència que és, per dir-ho a la Gadamer, transformadora. En quin sentit precís, ja és més difícil de posar-ho en lletra i en raó. 




Comments: Publica un comentari a l'entrada

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?