diumenge, de desembre 15, 2024

 

Ziga-zagues (2)

 

Aquesta por a la pèrdua s’ensuma també en Rilke tot i l’intent de solució per mitjà de la figura de l’àngel, que unificaria l’aquí i l’allà, l’altra banda del visible, l’invisible, a més d’un desig més o menys confés i profund d’algun tipus de fusió: la terra que s’endolceix per acollir-nos. És poc clar que hi hagi un déu flotant per l’esquena de la paraula, però sí que hi ha una sentor del diví, i sempre la presència d’allò espiritual transcendent.

Els orientalistes es mouen també, si fa no fa, en aquest àmbit, indeterminat per definició o necessitat: no se sotmeten a la matèria, pura aparença canviant i perible, però tampoc l’abandonen del tot: la mar hi és, només s’ha d’entendre que ella és nosaltres i nosaltres ella, metàfora vàlida per a tot l’univers, amb molt de contacte amb els corrents místics de les nostres tradicions ―les religions, teories i construccions derivades del Llibre.

Per la banda dels positivismes i neopositivismes varis, el fort reduccionisme i el difícil de conciliar-lo amb el que es desprèn de la comuna, més o menys, natura humana: desig, anhel, falta, prevalença de l’experiència viva per damunt de la mesura i la dada, capacitat d’obertura a l’esdeveniment, al ser..., els farien ―a hores d’ara, assuaujades, si no depassades, les etapes dures del paradigma― força irrellevants per a esperits crítics en actiu. En el fons, conseqüència de l’ascendent d’una raó plenipotenciària, també fóra la por, a perdre el jo (pre)dominant ―prolongació de la raó dominant, en el doble sentit de prevalent i conquistadora del món― i a perdre’s amb la pèrdua, per dir-ho amb traç gruixut.



Comments: Publica un comentari a l'entrada

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?